Een professionele website

Een professionele website is essentieel voor elke onderneming. Maar wat zijn de belangrijkste criteria die een website professioneel maken?
Professionele website_maken

Een professionele website speelt een centrale rol in de online-marketing van de meeste ondernemingen. Een vakkundig opgebouwde website zorgt voor een professioneel imago voor uw bedrijf en levert u zo meer klanten op. Omdat een professionele website zo belangrijk is voor uw bedrijf gaan we hier uiteenzetten welke aspecten een website professioneel maken.

We moeten deze vraag bekijken vanuit het perspectief van de bezoeker. Een professionele website verzekert ten eerste volle vertrouwen in uw merk. Daarnaast zal het de noden van de bezoeker vlot beantwoorden. De bezoeker moet dus snel en eenvoudig zijn doel kunnen bereiken. Daarnaast moet de inhoud van de website relevant zijn voor de bezoeker. Grondige kennis van het doelpubliek is daarom essentieel voor een geslaagde website.

Wat maakt dat een website er aantrekkelijk en professioneel uitziet? Wij zetten de belangrijkste aspecten voor u op een rijtje.

Het ontwerp van een professionele website

Beknopt en to the point

Het ontwerp moet functioneel en gebruiksvriendelijk zijn. De hoofdregel is en blijft: De bezoeker moet niet te veel nadenken. Het ontwerp speelt hier de rol van de begeleider om de inhoud op een simpele en heldere manier over te brengen. Vermijd dus ingewikkeld design met te veel kleuren, fonts en animaties. Dit leidt de bezoeker af en vertraagt de website.

Neem als voorbeeld de landing-page (de pagina die de bezoeker als eerst te zien krijgt). Op een professionele website wordt de inhoud zeer kort en functioneel gehouden. Met korte zinnen wordt het aanbod (en voor wie het bedoeld is) voorgesteld samen met een actieknop. Het design blijft minimalistisch en focust de aandacht op de boodschap. De bezoeker krijgt op deze manier alle nodige informatie en weet onmiddellijk wat te doen indien hij/zij interesse heeft.

Versterkt uw merk (branding)

Een professionele website is ontworpen volgens uw merk. Dit schept vertrouwen en zorg dat het bedrijf professioneel overkomt.

We hebben eerder vermeldt dat een eenvoudig design aanbevolen is. Dit houdt in dat men zich beperkt tot 2-3 kleuren. Kies dan de kleuren van uw merk, en gebruik ze stelselmatig doorheen de website.

De inhoud van een professionele website

De inhoud van een professionele website moet relevant zijn. Uw website moet de noden van de doelpubliek goed beantwoorden.


Zoals eerder vermeld is het belangrijk dat u uw doelpubliek goed kent. Hoe communiceren ze? Wat zijn hun wensen? Met deze inzichten kunt u relevante inhoud creeren. De manier waarop u schrijft, is hierin van groot belang. De tekst van een professionele website moet vlot en beknopt zijn. Geen lange zinnen en paragrafen, maar simpel en efficiënt taalgebruik. Gebruik tools zoals de Hemmingway editor of MS-word statistics om u daarbij te helpen.De inhoud van een professionele website helpt zoekmachines uw website vinden. Maak jouw tekst daarom rijk aan de meest gebruikte zoektermen. Gebruik hiervoor tools zoals Keywoords Everywhere (betalend) en Whatsmyserp.

Zorg voor een aangename ervaring (user experience)

Dit gaat om het totaalgevoel van de website. Verschillende factoren bepalen hoe de bezoeker een website ervaart, hieronder enkele voorbeelden:

  • De snelheid van de website.
  • De leesbaarheid van de tekst.
  • De keuze van kleuren.
  • Werken alle knoppen en links correct?
  • Is de website makkelijk te navigeren?
  • Is de website mobiel-vriendelijkheid?

Een professionele website past zich aan mobiele apparaten

Minstens 52% van uw website-bezoekers zullen dat doen vanuit hun smartphones.

Dit fenomeen zorgt voor groeiende aandacht voor de zogenaamde mobiel-vriendelijkheid. Webdesigners gaan tegenwoordig zelfs voor een mobile-first aanpak. Dat betekent dat men eerst de mobiele versie opbouwt, om nadien het aan te passen naar grotere schermen.

De mobiel-vriendelijkheid beïnvloedt ook hoe zoekmachines de website zullen rangschikken. Niet voldoen aan dit criterium zal de vindbaarheid van de website schaden. U kunt zelf nagaan hoe uw website presteert op mobiele apparaten met deze tool van Google.

De technische aspecten van een professionele website

De snelheid

Een professionele website laadt in minder dat drie seconden. Hoe trager de website, hoe meer bezoekers er afhaken (voordat ze de website te zien krijgen). Daarnaast beïnvloedt de snelheid ook de rangschikking op zoekresultaten. Met deze tool van Google kunt u de snelheid van uw website zelf testen.

Een professionele website heeft beperkte grootte, zodat het snel oplaadt. Hou daarom uw code en inhoud (vooral foto’s en video’s) efficiënt en overzichtelijk.

Cashen is een goede techniek om de snelheid te verbeteren. Hierin slaat de website bij het eerste bezoek enkele gegevens op het toestel van de bezoeker op. Bij volgende bezoeken moet er minder gedownload worden waardoor de website sneller oplaadt.

De snelheid hangt ook af van de afstand tussen de bezoeker en de server. Een professionele website omzeilt dit door gebruik te maken van CDN (content delivery network). Deze techniek zorgt ervoor dat de website wereldwijd op verschillende servers wordt opgeslagen. De bezoeker ontvangt dus de website van de dichtstbijzijnde server.

Betrouwbaar en veilig

Dit aspect is onontbeerlijk voor de professionaliteit van uw website en merk. Het is vanzelfsprekend dat een professionele website vertrouwen moet scheppen bij de bezoeker. Enkele slechte signalen zijn voldoende om het vertrouwen te schaden, bijvoorbeeld:

  • Website is vaak buitendienst
  • SSL-certificaat is niet beschikbaar
  • Website is niet beveiligd tegen spam

Gebruik sterke wachtwoorden, verschillende veiligheidsniveaus en hou uw systeem up-to-date.

Webhosting

Hosting betekent het opslaan van website-bestanden op een online-server waaruit de bestanden worden gestuurd naar de bezoeker.

Het spreekt dus voor zich dat webhosting de kwaliteit van de website beïnvloedt. Een snelle, veilige en betrouwbare website kan niet bestaan zonder kwaliteitsvolle hosting.

Kies een webhosting-bedrijf dat betrouwbaar en flexibel is. Bij BeHost garanderen we topkwaliteit hosting, 99.8% uptime en persoonlijke service.

Zoekmachinevriendelijk

Een professionele website moet gemakkelijk vindbaar zijn wanneer men de relevante zoektermen gebruikt. Om dit te bereiken worden er verschillende technieken (SEO, search engine optimization) toegepast. Dit is een zeer uitgebreid onderwerp, maar een korte samenvatting vindt u in dit artikel.

Het belangrijkste is dat men moet vooral zorgen dat zoekmachines de website gemakkelijker kunnen indexeren. Een professionele website kan eigenlijk goed “communiceren” met zoekmachines. Zoekmachines gaan uw website meer presenteren aan potentiële bezoekers wanneer ze weten dat deze relevant en betrouwbaar is.

Zoekmachines houden het aantal bezoeken en de duur ervan continu bij. Daarom is de totale kwaliteit van de website belangrijk voor de rangschikking. Alle hierboven besproken aspecten hebben dus een (in)directe invloed op de vindbaarheid van de website.

Besluit

Een professionele website levert relevante inhoud, op een doeltreffende manier. De bezoeker staat centraal en bereikt gemakkelijk zijn doelen met minimale inspanningen. Daarnaast zorgt de professionele website voor een continu gevoel van vertrouwen in het merk. Wil je jouw professionele website laten maken door een professioneel webdesign bedrijf? vraag dan even een vrijblijvend gesprek aan

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Inhoudsopgave